door Heleen Menger
Wesley is kok bij een klein cateringbedrijf. Er wordt daar keihard gewerkt. Vooral in het
barbecue-seizoen is de druk enorm en worden er hele lange dagen gemaakt. Op een
vrijdagochtend, met een zomers weekend voor de deur, belt Wesley naar Monique, de
bedrijfsleidster, met de mededeling dat hij hartklachten heeft en naar de dokter gaat.
Paniek! Wesley is onmisbaar. Later op de dag laat Wesley weten dat hij voorlopig niet kan
komen werken.
Er gaat een week voorbij, waarin het Monique met veel moeite is gelukt om een tijdelijke
kok te vinden. Door alle zeilen bij te zetten, toegekend verlof in te trekken en extra overwerk
lukt het haar om de zaak draaiende te houden. Wesley krijgt ondertussen een oproep van de
bedrijfsarts.
In de spreekkamer van de bedrijfsarts stort Wesley zijn hart uit over zijn fysieke klachten,
problemen thuis, frustraties op het werk, collega’s die fouten maken, schaamtegevoelens
over zijn afwezigheid en angst om terug te keren. De bedrijfsarts adviseert een gesprek met
een mediator.
Het mediationgesprek begint met het ondertekenen van de mediationovereenkomst.
Daarna ga ik apart met Wesley en Monique in gesprek. In deze vertrouwelijke gesprekken
kunnen beiden hun zorgen en frustraties kwijt. Ik toon begrip voor hun situatie en vraag hen
ook of ze een beeld hebben over hoe de afgelopen periode er voor de andere partij heeft
uitgezien.
In het gemeenschappelijke gesprek is erkenning van de wederzijdse problemen en
frustraties cruciaal. Wesley is zichtbaar opgelucht door de opmerking van Monique dat ze
zich zorgen maakt over zijn gezondheid. Door het uitblijven van contact in de afgelopen
weken had hij daar een heel ander beeld bij opgebouwd. Monique op haar beurt vindt het
prettig om van Wesley te horen dat hij zich realiseert dat zijn plotselinge afwezigheid haar
voor grote problemen heeft gesteld en dat hij zich daar schuldig over voelt.
Deze opluchting geeft ruimte om naar voren te kijken. Er worden afspraken gemaakt over
geleidelijke re-integratie, aangepaste werkzaamheden, communicatie naar collega’s en
(psychische) ondersteuning voor Wesley, die gebukt gaat onder een (te) groot
verantwoordelijkheidsgevoel, zowel thuis als op het werk.
Tips voor werkgevers: pak tijdig signalen op van medewerkers die aan hun grens zitten,
praat meet hen en toon belangstelling. Doe dit ook als ze zich (toch) ziek melden.